Ususret trećoj i dosad najspektakularnijoj Game Changer konferenciji u Zagrebu, koja će se održati 10. listopada 2024. godine u prostorijama Cinestara u Z Centru, započinjemo seriju najavnih intervjua s ovogodišnjim keynote govornicima.
Među njima su Andrej Levenski (Gamepires), Anita Lacmanović (SAP), Davor Bruketa (Bruketa & Žinić & Grey), Mario Ćelan, te Davor Tomičić iz Croteama. “Achieving the dream: Creating a video game played by millions” naziv je bold talka na kojem će glavnu riječ imati Davor Tomičić, poznati domaći developer i suosnivač Croteama, koji se na svjetskoj sceni proslavio serijalom “Serious Sam”, a kasnije i igrom “The Talos Principle”. Croteam je započeo s radom vrlo rano, u prvoj polovici 1990-tih, i unatoč velikom globalnom uspjehu, pamte i neka teška vremena.
Naime, rad na igri “Serious Sam 2” u jednom je trenutku bio prevelik zalogaj za tim, a ubrzo su presušile financije potrebne da se igra dovrši na željenoj razini, što je dovelo do odlaska iznimno kvalitetnog kadra koji, usprkos najboljoj volji, nije mogao ostati.
– Kako izdržati kad dođu teška vremena? Formula je, vjerujem, u svim zahtjevnim poljima ista – strast, neodustajanje i vjera u sebe, kao i u ono što radiš – govori Davor, koji će više otkriti na konferenciji.
– Situacija se uvelike promijenila od početka 1990-tih godina. Tada nisu postojali digitalni distributivni kanali i jedina distribucija bila je putem fizičkih medija (CD, DVD). Za to je bila potrebna ozbiljna i skupa logistika koju su imali samo veliki izdavači. Samim time, izdavačima se isplatilo izdavati samo naslove koji će prodati milijune kopija, a takvih nema mnogo. Danas, kada postoji digitalna distribucija, svatko može relativno lako izdati svoju igru, a uloga izdavača je postala je osigurati sredstva za dovršetak projekta koji smatraju perspektivnim i komercijalnim te raditi marketing. Time je situacija developera postala bolja jer, ako se mogu sami financirati, marketing mogu odraditi preko društvenih mreža, koje tada nisu postojale, te im izdavač nije nužan, tako da danas developeri imaju bolju pregovaračku poziciju. Ipak, tada, kao i danas, jedini kriteriji su kvaliteta i potencijal projekta na kojemu radite – govori nam za početak Davor.
Croteam je krajem 2023. godine izdao nastavak svoje vrlo popularne igre iz 2014. godine “Talos Principle”, jednostavno nazvan “Talos Principle 2”, koji je podjednako dobro prihvaćen od publike i kritike. Početkom ovog ljeta izdali su i DLC dodatak za tu igru pod nazivom “Road to Elysium”. Novi uzbudljivi projekti već su u punom jeku, no kako još nisu službeno najavljeni, Davor nam nažalost nije mogao otkriti više o njima.
To nipošto ne znači da Davor neće imati o čemu pričati na nadolazećoj Game Changer 3.0 konferenciji u listopadu u Z Centru. Dapače! Kako sam ističe, puno je poruka koje želi poslati onima koji će ga doći slušati.
– Od stjecanja vještina, strasti, ustrajnosti, timskog rada, inovacija… Najvažnije je od svega da, ako imate strast, ne o dustajete. Pokušavajte napredovati i svakodnevno biti bolji u onome što radite, slušajte povratne informacije kada možete, ali i vjerujte u sebe i projekt na kojem radite. Čvrsto vjerujem da će oni koji ustraju u tome prije ili kasnije biti za to nagrađeni, na ovaj ili onaj način. Naravno, otvoren sam da mi bilo tko priđe i prezentira svoj projekt ili postavi pitanje na koje možda nisam odgovorio tijekom samog intervjua.
Zanimalo nas je i kakav je općenito stav Croteama prema mladima koji tek počinju graditi svoj put u gaming industriji?
– Iskreno, realnost je da kao Croteam nemamo vremena posvetiti se mladim ljudima u smislu početnika u industriji. Game development je vrlo zahtjevna i stalno evoluirajuća industrija koja zahtijeva mnogo vremena i fokusa kako bi se postigla i održala visoka razina. Nama u game developmentu mogu pomoći samo vrhunski talenti, jer smo si prethodnim projektima zadali visoke ambicije, a takvi su i rezultati. No, često nam se samoinicijativno javljaju mladi, ambiciozni ljudi. Ako vidimo da su već sami postigli visoku razinu, ali im nedostaje još malo da dosegnu vrh, rado ih usmjerimo i iskreno im kažemo gdje i kako mogu napredovati. Ako se i dalje trude i dodatno podignu razinu na vrhunski nivo, tada postaju potencijalni kadar za naš tim i mogu doprinijeti projektima na kojima radimo. To se pokazalo kao najbolji način uvođenja novog talenta u naš tim, puno bolji od klasičnog headhuntinga. Inače, godinama smo ustrajali na projektu Croteam Inkubator, gdje smo okupljali mlade hrvatske game dev snage koje su pokazale talent i ideju. Dali smo im na raspolaganje radni prostor, opremu i financije, te im omogućili da stvaraju igre kakve su zamislili. Taj Inkubator iznjedrio je nekoliko vrlo zanimljivih naslova, ali, s obzirom na to da taj dio nije bio profitabilan u trenutku kada nas je preuzeo naš izdavač Devolver Digital, nažalost su donijeli odluku ugasiti naš Inkubator.
Što se tiče stanja gaming industrije u Hrvatskoj, Davor iskreno priznaje kako nema vremena razmišljati o tome, niti o tome što je potrebno da se ono poboljša. No, ono o čemu stalno razmišlja jest kako poboljšati stvari unutar vlastitog tima.
– Možda nisam najmjerodavniji da govorim o stanju gaming industrije u Hrvatskoj, ali prema onome što sam uspio uhvatiti iz medija i drugih izvora, industrija stalno raste iz godine u godinu, kako po broju developera, tako i po broju naslova i prihodima. Imamo i velike EU investicije u edukacijski gaming inkubator Pismo u Novskoj, gdje već godinama stasaju novi talenti koji će jednog dana biti perjanica hrvatske game dev industrije.
Ulaznice za Game Changer 3.0 Konferenciju u Zagrebu pronađite u sustavu Entrio.