You are currently viewing Svakodnevni posao uz AI i Big data – je li moguće?

Svakodnevni posao uz AI i Big data – je li moguće?

  • Post author:
  • Reading time:10 mins read

Koristite li i dalje Google Search da pronađete formule? Ili jednostavno čitav file importate u AI i pitate ga mišljenje?

“Računalo, analiziraj mi ovaj set podataka i daj mi zaključke”.

Nije riječ o Star Trek epizodi nego o svakodnevnom tasku koji se odvija u tisućama kompanija diljem svijeta. Analitičari (i oni koji se tako osjećaju) već dulje vrijeme koriste AI kao batlera koji štedi vrijeme i “gasi požare”. Je li i dalje “game changer” ili je sve isto kao prije nekoliko godina?

Prođimo nekoliko (manje ili više naprednih) use-caseova stručnjaka podataka u zagrebačkom Casumo uredu!

Data quality aka “Pronađi razlike”

Dubravko Blaće, Martech & Analytics Lead u Casumu, ističe jedan vrlo jednostavan a koristan use-case koji podržava većina alata:

“Povremeno ćete dobiti task gdje imate dva ili više dataseta koje morate preklopiti da “pronađete razlike”. Recimo da imate dvije tablice s jedinstvenim ID-evima korisnika iz dva sustava (primjerice backend i BigQuery GA4 podaci). Zadatak je preklopiti te korisnike i proni koji korisnici nam nedostaju u BigQueryu.

Zamislimo da tih korisnika nije 10 nego više od 10.000.

Svaki čovjek treba uložiti neko (makar i kraće) vrijeme da te podatke pravilno pripremi, otvori alate koje treba, prisjeti se kako pristupiti problemu uz AI, i ovakav trivijalan zadatak postaje samo par minuta posla”.

Konkretan savjet koji Dubravko daje je da ove dokumente uploadate u vaš omiljeni AI koji to podržava, uz nekoliko kratkih promptova vrlo brzo ćete dobiti odgovor. Upravo

ovako Dubravko je uspio prepoznati izazove u web trackingu i saznati zašto postoji diskrepancija u mjerenju korisnika na mobilnim uređajima.

Dok ovo radite – ne zaboravite na privatnost u svim oblicima i podatke uvijek zamaskirajte nikad nemojte davati AIu osobne podatke vaših korisnika (osim ako imate takav Enterprise SLA ili imate takav interni dogovor).

Data preparation aka “Očisti dataset”

Igor Milovčić, Head of Analytics u Casumu, ističe da se data setovi koje koristimo za svakodnevne analize najčešće sastoje od velike količine podataka, a još češće nisu spremni za upotrebu bez dodatne obrade u smislu provjere kvalitete i potpunosti podatka. U ovim zadacima nam može pomoći AI na sljedeće načine:

Pronalaženje outliera – vrijednosti koje odstupaju od većine podataka u data setu, pronalaženje i uklanjanje dupliciranih vrijednosti, automatsko popunjavanje vrijednosti koje nedostaju, ispravljanje neispravnih formata podataka (string, datum, integer)…, detekcija pravopisnih pogrešaka (ponavljanje slova, veliko/malo slovo) i sl.

Data analysis aka “Analiziraj dataset”

Koliko puta vam se desi da vam treba “još jedan ad-hoc izvještaj”?

Nije neuobičajeno – poslovni korisnik treba biti informiran u svakom trenutku kako bi mogao donositi brze odluke i trčati samo malo brže od konkurencije. Analitičar često u tim trenucima gubi kosu jer pokušava napraviti nešto brzo i “prljavo”; pritom gubeći vrijeme za rad na drugim taskovima.

Dubravko savjetuje: “Ako jako dobro poznajete dataset, njegovu strukturu i što je željeni cilj; iskoristite AI da bude vaš pomagač.

Primjerice, Google Analytics 4 je unapređenje u odnosu na “stari” Google Analytics u jednom ključnom pogledu njegova struktura podataka. Upravo zato, dobro setupiran GA4 puno zaključaka već donosi sam. Ako niste isprobali njegove AI feature probajte.

U slučaju Casuma, primijetili smo da neke određene stranice naglo stagniraju i postale su fokus za poboljšanja od strane Content i SEO timova.”

Na sličnu priču, ali s drugim alatom, Igor potvrđuje: “Einstein (onaj od Tableaua) postaje toliko pametan da je važnije dobro pripremiti podatke nego satima buljiti u grafove i drilldownove.

Teško je zbrojiti koliko sati smo već uštedjeli koristeći njegove AI mogućnosti. Od brze detekcije do prijedloga za poboljšanje. U Big Data postaje više nego ikad važnija priprema podataka kako bi nam umjetna inteligencija pomogla.”

Tko vodi trku?

Kako smo već spomenuli ranije – onaj koji trči malo brže pobjeđuje (a ne onaj koji izgori pred kraj trke i ne prođe finiš crtu).

Upravo zato nije vrijeme za trošenje vremena (!) tamo gdje nema smisla. Od banalnog primjera “auto-replya”, koji za vas šalje emailove dok ste na godišnjem odmoru; do ozbiljnog primjera zamjene vozača kamiona s robotima – automatizacija; i umjetna inteligencija kao dio te priče u Big Data kontekstu; je neminovna.

Pridružite nam se na “Tech Gala & Game Changer Awards Zagreb 2024” i pogledajte tko će pobijediti u kategoriji “AI & Big Data Integrated Project of The Year”!

Napominjemo da ovaj članak nije napisao ChatGPT!